PurebySO - PurebySafiyyahOsman: 7 SEBAB KENAPA LINGKARAN HITAM BAWAH MATA TERJADI & CARA MENCEGAHNYA.

Thursday, September 29, 2016

7 SEBAB KENAPA LINGKARAN HITAM BAWAH MATA TERJADI & CARA MENCEGAHNYA.


Sekarang viral pasal perempuan kelihatan tua dari usia bila ada mata panda. Ramai yang tak tahu kenapa dan mengapa kulit bawah mata cepat jadi gelap dan hitam.
So dibawah adalah 7sebab kenapa kulit bawah mata anda cepat jadi gelap dan hitam.


1. KETURUNAN.
Biasanya, lingkaran hitam atau kantung mata timbul akibat kulit di bahagian bawah mata yang tipis sehingga kita nampak pembuluh darah. Kulit di bagian bawah mata adalah bahagian paling nipis pada tubuh, dengan ketebalan hanya 0.5 mm.

2. TIDUR.
Kurang tidur dapat menyebabkan peredaran darah pada bahagian kantung mata tersumbat, sehingga timbul kantung mata atau lingkaran hitam tersebut. Usahakan untuk tidur sebelum jam 11 malam selama 6-8 jam setiap malam.

3. USIA.
Semakin bertambahnya usia, kolagen akan semakin berkurangan. Ini menyebabkan timbulnya garis halus atau kedutan di beberapa bahagian kulit mata. Kerap berjenur dapat mengurangkan potensi kolegen hilang dari kulit.

4. GAYA HIDUP.
Merokok dan minum minuman beralkohol menyebabkan pembuluh darah lebih jelas dibawah kulit mata.

5. KURANG MINUM AIR KOSONG.
kekurangan cairan tubuh boleh menyebabkan pembuluh darah di bawah mata melebar dan membengkak sehingga menyebabkan munculnya lingkaran hitam. Jadi, pastikan minum air yang cukup dan elakkan minum atau makanan makanan/minuman yng tinggi garam.

6. TENGOK PC ATAU HF TERLALU LAMA.
Menatap skrin m komputer atau laptop terlalu lama dapat menyebabkan ketegangan keletihan yang menjerumus kepada lingakaran hitam. Sebaiknya, jarakkan mata ke skrin dalam 20inci.

7. STRESS.
Semakin kita stress, semakin kulit stress. Oleh itu elakkan berada disalam situasi stress.




No comments:

Post a Comment